Direct leverbaar! Beperkte oplage
PB Models breidt de collectie uit met maar liefst 7 nieuwe DH1 Wadlopers! Geen pre-order, geen aankondiging … ze zijn direct leverbaar! Maar let wel: een beperkte oplage.
NS 3101 marketing Inzetperiode 1996 – 1996
In 1995 besloot de NS de Wadlopers een marketingbeurt te geven, ze werden gemoderniseerd.
De DH1 motorwagens werden als eerst onder handen genomen. De rode banken maakten plaats voor de blauwe stoelen met “tulpen” motief, een baanschuiver werd aangebracht en het kleurenschema werd zowel binnen als buiten aangepast. De mini-reclame banen vervielen en om het frontruit kwam een grijze band welke doorloopt tot op het dak. Ondertussen was ook het inbouwen van cabine-airco begonnen bij de DH2 treinstellen. De 3101 en 3102 hebben als enige gemoderniseerd rondgereden zonder airco terwijl de DH2 te zien was in de oude beschildering mét airco.
Connexxion 3102 Inzetperiode 2002 – 2007
NS verhuurde bijna alle DH1 stellen sinds 1999 aan NoordNed. De 3101, 3102 en 3103 verbleven nog bij de NS. In 2002 kwam hier verandering in en werden de 3101 en 3102 verhuurd aan Connexxion. De deuren en reclame banen werden in het Connexxion groen gestoken en in het midden van de bak werd het logo van Connexxion geplaatst. Hierdoor verplaatste ook het treinstelnummer naar links van de bak. Kort na deze aanpassingen werd de naam “Wadloper” vervangen door meer van toepassing zijnde naam Veenexxpres. Aan het interieur werd niets gewijzigd. In 2007 viel het doek voor de DH1 stellen op de lijn Almelo – Mariënberg en werd de dienst overgenomen door Lint treinstellen van Syntus.
NoordNed 3105 Inzetperiode 1999 – 2007
In 1999 nam NoordNed de regionale treindiensten in Groningen en kort daarop ook in Friesland over van de Nederlandse Spoorwegen. Hiervoor huurde NoordNed enkele wadlopers van de NS, De wadlopers waren destijds specifiek besteld voor de Noordelijke nevenlijnen en bleven zodoende hun baantjes trekken op deze spoorlijnen. De naam Wadloper bleef bestaan wel werd het NS logo vervangen door het logo en de naam van NoordNed. Lang niet altijd werd het NoordNed logo op dezelfde plaatsen aangebracht op de wadlopers.
NoordNed 3106 Wadfietser Inzetperiode 1999 – 2007
NoordNed huurde voor de exploitatie op de noordelijke nevenlijnen bijna al het DH-materieel van de Nederlandse Spoorwegen. Ondanks dat de wadfietsers 3106 en 3115 sinds 1996 niet meer tijdelijk werden verbouwd voor fiets en bagage vervoer, bleven ze zelfs na de marketingbeurt de kleurrijke fietsen en de naam wadfietser voeren. Ook NoordNed bracht hierin geen verandering aan. De voormalige “Wadfietsers” reden net zoals alle andere wadlopers gewoon hun diensten op diverse noordelijke spoorlijnen. Omdat door de sierlijke fietsen geen ruimte meer aanwezig was voor het NoordNed logo werd deze volledig afwijkend nagenoeg in het midden van de bak aangebracht.
NS 3108 Inzetperiode 1987 – 1993
De motorwagen 3108 is voorzien van de naam “Wadloper” en is voorzien van telerail, zo verraad de antenne op het dak van de cabine. De trein beschikt over een roken en niet roken afdeling en is voorzien van de welbekende rode NS bankjes. Een belangrijke constructiewijziging bestond uit het toevoegen van magneetremmen.
NS 3113 Inzetperiode 1996 – 1999
De motorwagen 3113 heeft inmiddels een grote opknapbeurt ondergaan. De naam “Wadloper” bleef ongewijzigd aanwezig. Om de frontruit heen bevind zich een grijs vlak en op de cabine is een grote airco-unit geplaatst voor de machinist. Ook zijn de treinen voorzien van een gele baanschuiver. Hierbij zijn wel de kleine blauwe diagonale blokjes om de frontseinen vervallen. Ook het interieur is volledig aangepast en voorzien van nieuwe comfortabele blauwe stoelen. Deze treinstellen zijn voorzien van ATB nieuwe generatie en klaar voor de toekomst.
NS 3115 Wadfietser Inzetperiode 1995 – 1996
Op de lijn Leeuwarden – Harlingen Haven was het in de zomerperiode vaak erg druk met bezoekers voor en van de Waddeneilanden Terschelling en/of Vlieland. Vele bezoekers namen de fiets mee in de trein. Om aan deze vraag in de zomerperiode te kunnen voldoen werden twee DH1 motorwagens sinds 1995 tijdelijk omgebouwd voor de zomerperiode. De opening van het balkon naar de coupé werd verbreed en de helft van de banken werd verwijderd waardoor er meer fietsen en bagage meegenomen kon worden. Ondanks dat deze tijdelijke verbouwing slechts 2 jaar achtereenvolgend werd uitgevoerd bleven de grote kleurrijke fietsstickers en ook de naam Wadfietser gehandhaafd. Beide motorwagens, 3106 en 3115 reden behalve de 2 zomerse perioden gewoon over de rest van de noordelijke lijnen.