Update over onze ICM (Koploper)
Dit bericht over onze Koploper belicht voornamelijk de technische kant van het project. Want daar zijn een aantal mooie vorderingen. Wij hebben net als u vele wensen als het gaat om digitale functies van het model. En omdat wij die graag willen uitvoeren was een een complete update nodig van het technische gedeelte. Als eerste is besloten dat we niet gaan werken met 1 decoder voor het gehele treinstel, maar een extra functiedecoder in de motorloze stuurstand (zonder meerprijs!) Dit zorgt ervoor dat we een aantal functies extra kunnen gaan invoeren. Welke dat gaan worden laten we in een volgende nieuwsbrief weten. Eén ervan willen we u alvast niet onthouden:
De ICM (Koploper) is ons eerste model met pantografen. En daar moesten wij wat mee gaan doen vonden wij bij PB Models. Want, is het niet fraai als de pantografen digitaal zijn aan te sturen via de decoder in het model? Aan de andere kant zijn er ook klanten die dit wel een leuke functie vinden, maar het misschien niet gaan gebruiken. Vandaar dat wij hebben besloten onze ICM voor te bereiden voor een upgrade set motoren (ontworpen door ESU) welke u zelf in kan bouwen om uw Koploper te voorzien van digitaal aan te sturen pantografen. Dat zal een kwestie zijn van 2 motoren in het dak te plaatsen en de stekker aan te sluiten op de reeds ingebouwde PCB welke is ontworpen door YaMoRC. Deze motorsetjes zullen via PB Models verkrijgbaar zijn. De betreffende functies zitten al reeds ingebakken in de decoder. Dus klik en klaar. Meer info over de motorsets pantografen volgt binnenkort
Een functiedecoder erbij.
PB Models heeft gekozen voor een functiedecoder erbij in het treinstel. De wensenlijst was zodanig, dat dit de beste oplossing was. Niet alleen zorgt deze decoder voor meer functies in het treinstel. Het heeft ook als voordeel dat de koppeling kleiner en robuuster kan worden. Er hoeven immers minder contacten te lopen door de koppeling en rijtuigen onderling.
De koppeling krijgt een geleide pin die ervoor zorgt dat koppelen veel eenvoudiger zal gaan. Het koppelen zal soepeler gaan zonder al te veel kracht te moeten uitoefenen.
Het geluid in onze Koploper.
Voor ons ICM model hebben wij dit geheel laten verzorgen door de firma ESU. De firma ESU heeft voor ons 2 uitstekende geluidsbestanden gemaakt (chopper en weerstand). Maar niet alleen het rijgeluid, ook vele andere geluidsfuncties zijn dadelijk beschikbaar op onze ICM modellen. Deze worden door ESU vakkundig in de LokSound decoder verwerkt. Niet alleen dat, ook heeft ESU een geheel nieuwe speaker én speakerbox speciaal ontworpen voor onze ICM. Zoals ESU zelf aangeeft : Deze aanpassingen die wij hebben gedaan voor de ICM van PB Models zorgt voor een optimale geluidsbeleving bij dit elektrisch aangedreven treinstel. In een volgende nieuwsbrief over de Koploper zullen wij weer wat nieuwe ontwikkelingen laten zien. Waaronder de extra nieuwe functies waar wij het eerder over hadden. PB Models gaat nog even door met de puntjes op de i te zetten in dit project.